skip to Main Content

کاربرد متیل ایزوتیازولینون

4.5/5 - (2 امتیاز)

کاربرد متیل ایزوتیازولینون

کاربرد متیل ایزوتیازولینون به عنوان نگهدارنده آرایشی و بهداشتی

کاربرد متیل ایزوتیازولینون (MI) در ضمیمه V/57 آیین نامه لوازم آرایشی (EC) 1223/2009 به عنوان ماده نگهدارنده محصولات آرایشی و بهداشتی ذکر شده است. این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده ها، دستمال مرطوب کودک، کرم های ضد آفتاب، شامپوها و ژل های حمام و همچنین رنگ ها به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

اهمیت استفاده از مواد نگهدارنده در تولید لوازم آرایشی

متیل ایزوتیازولینون و متیل کلروایزوتیازولینون، مثال هایی از مواد نگهدارنده هستند. مواد نگهدارنده مواد طبیعی یا ساخته شده توسط بشر هستند که برای حفظ ایمنی و کیفیت محصولات با محافظت از آنها در برابر رشد میکروارگانیسم ها هنگام ذخیره سازی و مهمتر از همه در هنگام استفاده توسط مصرف کنندگان، طراحی شده اند.
به طور خاص هر محصولی که حاوی آب باشد، در معرض خراب شدن در اثر رشد میکروبی قرار دارد که باعث مشکلاتی از قبیل تغییر رنگ، بوی نامطبوع یا خرابی آن می شود. تحت شرایط خاص، میکروارگانیسم ها حتی می توانند تا حدی رشد کنند که برای سلامتی مصرف کنندگان خطراتی ایجاد کنند. مواد نگهدارنده برای جلوگیری از این مشکلات طراحی شده اند.

محافظت از مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در برابر عوامل بیمار زا

مواد نگهدارنده در لوازم آرایشی مواد بسیار مهمی هستند چرا که از مصرف کنندگان آنها در برابر عوامل بیماری زای مضر محافظت می کنند. در صورت نداشتن مواد نگهدارنده، این عوامل بیماری زا به وسایل آرایشی و بهداشتی که مردم روزانه استفاده می کنند نفوذ کرده و می توانند مشکلات مختلف را ایجاد کنند. بدون مواد نگهدارنده، اکثر مواد آرایشی ماندگاری بسیار کمی دارند و در بیشتر موارد باید در یخچال نگهداری شوند.
علاوه بر این، محصولات آرایشی و بهداشتی می توانند در حین استفاده توسط مصرف کنندگان نیز آلوده شوند. محصولات در حین استفاده در تماس با پوست قرار می گیرند که به طور بالقوه محصول را در معرض باکتری ها و قارچ های موجود در پوست ما قرار می دهد.
هم چنین، ممکن است برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند ژل های حمام در شرایط گرم و مرطوب استفاده شده و نگهداری شوند، که محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها است. اینجاست که اهمیت کاربرد متیل ایزوتیازولینون و مواد مشابه آن به عنوان نگهدارنده مشخص می شود. اضافه کردن موادی که قادر به جلوگیری یا متوقف کردن رشد میکروبی هستند برای اطمینان از کیفیت و ایمنی محصولات آرایشی حیاتی است.

آیا کاربرد متیل ایزوتیازولینون به عنوان نگهدارنده ایمن است؟

متیل ایزوتیازولینون اغلب با ماده ای مشابه به نام Methylchloroisothiazolinone (MCI) مخلوط می شود و این مخلوط به عنوان نگهدارنده در مواد آرایشی استفاده می شود. متیل ایزوتیازولینون و متیل کلروایزوتیازولینون به طور گسترده ای از مواد نگهدارنده ای هستند که در محصولات آرایشی و بهداشتی مایع و مراقبت های شخصی یافت می شوند. هر دو ماده شیمیایی به خودی خود از رشد باکتری در محصولات آرایشی جلوگیری می کنند، اما مخلوط آنها اثر بیشتری در نگهداری از مواد آرایشی دارد.
مطالعات نشان داده اند که این مخلوط در صورت استفاده تا حداکثر غلظت 0.0015٪ در محصولات آرایشی شستشو دهنده، خطری برای سلامتی مصرف کننده نخواهد داشت.
بنابراین، کمیسیون اروپا استفاده از مخلوط MCI/MI را در محصولات آرایشی ترکیبی که در بازار اتحادیه اروپا به فروش می رسند منع کرده است. فقط محصولات آرایشی حاوی این مخلوط با غلظت 0.0015% اجازه فروش دارند.
متیل ایزوتیازولینون هم چنین به تنهایی نیز به عنوان نگهدارنده (با غلظت حداکثر 0.01%) استفاده می شود.

انواع کاربردهای متیل ایزوتیازولینون در محصولات آرایشی و بهداشتی

همان طور که اشاره شد، متیل ایزوتیازولینون به تنهایی یا در مخلوط با متیل کلروایزو تیازولینون در فرمولاسیون های مختلف محصولات شستشو و بدون نیاز به آبکشی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
محصولات مو،
شامپوها،
محصولات مراقبت از پوست،
محصولات حمام،
آرایش چشم و صورت
دستمال مرطوب
اما اخیراً، به دلیل نگرانی هایی که در مورد افزایش بالقوه میزان حساسیت پوست به متیل ایزوتیازولینون وجود دارد، برخی از تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی حذف آن را از محصولات ترکیبی مانند لوسیون و دستمال مرطوب آغاز کرده اند.
متیل ایزوتیازولینون به طور خاص در محصولات آرایشی و بهداشتی زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
شامپو،
نرم کننده،
رنگ مو،
ژل های شستشوی بدن،
لوسیون،
ضد آفتاب،
ریمل مژه و ابرو،
کرم اصلاح، لوسیون کودک،
شامپوی کودک،
اسپری مو،
پاک کننده آرایش،
صابون های مایع،
مواد شوینده

حساسیت نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی متیل ایزوتیازولینون

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مردم نسبت به متیل ایزوتیازولینون حساس نیستند، اما استفاده مداوم از این ماده نگهدارنده می تواند در درصد کمی از جامعه باعث حساسیت شود. به همین دلیل، مقررات اروپایی با هدف کاهش خطر ایجاد حساسیت پوستی توسط متیل ایزوتیازولینون، در دست تدوین و اصلاح است.

نکات ایمنی استفاده از متیل ایزوتیازولینون

سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از متیل ایزوتیازولینون و متیل کلروایزوتیازولینون را به عنوان افزودنی های غذایی غیرمستقیم، به عنوان عوامل ضد میکروبی، به عنوان اجزای چسب و به عنوان اجزای محصولات پوششی مجاز اعلام کرده است.
ایمنی متیل ایزوتیازولینون و متیل کلروایزوتیازولینون تا کنون چندین بار توسط پنل تخصصی بررسی مواد آرایشی (CIR) ارزیابی شده است. هیئت متخصص CIR (www.cir-safety.org) یک نهاد علمی مستقل است. شورای محصولات مراقبت شخصی (PCPC) در سال 1976 تاسیس شد و برنامه CIR را به پیشنهاد و حمایت سازمان غذا و دارو (FDA) و فدراسیون مصرف كنندگان آمریكا (CFA) آغاز كرد. CIR ایمنی مواد مورد استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی را در ایالات متحده ارزیابی می کند.
هیئت تخصصی CIR متشکل از دانشمندان و پزشکان مشهور در جهان است که توسط گروه های مصرف کننده، علمی و پزشکی، سازمان های دولتی و صنایع معرفی شده اند. CIR و روند بررسی آن مستقل از شورا و صنعت لوازم آرایشی است.
در سال 2010، هیئت تخصصی CIR ایمنی کاربرد متیل ایزوتیازولینون را به تنهایی به عنوان نگهدارنده ارزیابی کرد و نتیجه گرفت که در غلظت حداکثر 100 ppm برای استفاده در مواد آرایشی ایمن است. در سال 2013، هیئت متخصص CIR ارزیابی ایمنی متیل ایزوتیازولینون (MI) را مجدداً به منظور جمع آوری و ارزیابی داده های بالینی جدید آغاز کرد. این داده ها بر خلاف انتظار، میزان حساسیت بیشتری به خاطر استفاده متیل ایزوتیازولینون به تنهایی را گزارش می کردند. شورا تعداد زیادی گزارش در خصوص حساسیت تماسی متیل ایزوتیازولینون در اروپا دریافت کرده و تعداد بیشتری مورد حساسیت در آزمایش های بالینی خود مشاده کرده بود.
بر اساس نتایج ارزیابی دقیق علمی حساسیت پوستی و آزمایشات بالینی انسانی، هیئت متخصص CIR نتیجه گیری 2010 خود را مبنی بر اینکه استفاده از MI در گروه محصولات شستشو با غلظت حداکثر ppm 100 ایمن است، دوباره تأیید کرد. با این حال، آنها نتیجه گرفتند که کاربرد متیل ایزوتیازولینون در بسیاری از دسته های محصولات آرایشی و بهداشتی فقط در غلظت های کمتر از 100 ppm بی خطر است.
این توصیه های جدید در کاربرد متیل ایزوتیازولینون در محصولات آرایشی شست و شو و بدون نیاز به آبکشی، در جهت جلوگیری از موارد جدید واکنش های پوستی آلرژیک به متیل ایزوتیازولینون است. با این حال، هیئت تخصصی CIR هشدار داده که افرادی که می دانند به متیل ایزوتیازولینون حساسیت دارند باید از استفاده از محصولات مراقبت شخصی که حاوی آن هستند خودداری کنند.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top