skip to Main Content

کاربرد کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید

5/5 - (1 امتیاز)

کاربرد کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید

کاربرد کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید معمولا در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی است و از این ماده در فرمولاسیون شامپوها، رنگ موها، محصولات حمام و لوسیون ها استفاده می شود.
Cocamide DEA یا کوکونات دی اتانول آمید ماده مشابه Lauramide DEA ، Linoleamide DEA و Oleamide DEA است که همگی از اسیدهای چرب مواد مختلف به دست می آیند. این مواد مایعات چسبناک با ویسکوزیته بالا یا جامدات مومی و از مشتقات اسیدهای چرب دی اتانول آمین (DEA) هستند.

کوکونات دی اتانول آمید چیست؟

کوکونات دی اتانول آمید مخلوطی از دی اتانول آمیدهای اسیدهای چرب تشکیل دهنده روغن نارگیل است که تقریباً از 48.2٪ اسید لوریک، 18٪ اسید میریستیک، 8.5٪ اسید پالمیتیک، 8٪ اسید کاپریلیک، 7٪ اسید کاپریک، 6٪ اسید اولئیک، 2.3٪ اسید استئاریک و 2٪ لینولئیک اسید تشکیل شده است.
کوکامید DEA یک سورفاکتانت است که از تغییر شیمیایی ترکیب شیمیایی برخی اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل با دی اتانول آمین ساخته می شود. نتیجه این تغییر شیمیایی یک مایع چسبناک و کهربایی رنگ است که به عنوان ماده کف کننده و امولسیون کننده در محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبت شخصی استفاده می شود.

چرا کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی کاربرد دارد؟

کوکونات دی اتانول آمید یا کوکامید DEA قدرت کف کردن محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش می دهد و یا باعث تثبیت کف می شود. آنها همچنین برای غلیظ شدن بخش مایع محصولات آرایشی و مراقبت شخصی استفاده می شوند.
از بررسی ترکیب 2354 عامل شستشو و تمیز کننده ثبت شده در پایگاه داده ثبت محصولات دانمارکی در سال 1992 مشخص شد که محصولاتی مانند محصولات شست و شوی خودرو، مواد شوینده برای شستن منسوجات، مایعات ظرفشویی، پولیش سطوح، پاک کننده های عمومی، شامپوها، مواد تمیز کننده قوی و محصولات پاک کننده پوست حاوی کوکونات دی اتانول آمید هستند.

سایر کاربردهای کوکامید دی اتانول آمید

کوکامید DEA (دی اتانولد آمین) و MEA (مونو اتانول آمین) به طور گسترده ای برای غلیظ شدن فاز مایع مواد آرایشی، مخلوط نگه داشتن مواد، جلوگیری از جدا شدن اجزای مختلف محصولات و تقویت خواص کف استفاده می شود. این مواد ممکن است به صورت گیاهی از روغن نارگیل تهیه شوند یا به صورت مصنوعی ساخته شوند.
لازم به ذکر است که اسیدهای چرب دی اتانول آمیدها، از جمله میعانات دی اتانول آمین روغن نارگیل، به طور گسترده ای در محصولات آرایشی استفاده می شود. در سال 1985 گزارش شده است که میعانات اتانول آمین روغن نارگیل در نزدیک به 600 فرمول آرایشی روغن حمام، شامپو، نرم کننده، رژ لب و رنگ مو وجود دارد. غلظت دی اتانول آمید در این محصولات بین 1 تا 25٪ است. کاربردهای غیر آرایشی و بهداشتی کوکونات دی اتانول آمید شامل استفاده به عنوان سورفاکتانت در صابون، مواد شوینده سبک و شوینده های ظرفشویی و به عنوان ماده ای برای کرک زدایی از دانه پنبه است.
میعانات دی اتانول آمین روغن نارگیل هم چنین به عنوان یک مهار کننده خوردگی در محلول های فلزکاری و پرداخت بر پایه آب استفاده می شود. همچنین به طور گسترده به عنوان ماده ضد الکتریسیته ساکن در پلاستیک استفاده می شود، به عنوان مثال در فیلم پلی اتیلن برای بسته بندی مواد غذایی و پلی وینیل کلرید سخت کاربرد دارد. این ماده در ترکیب با نمک های فلزی نیز به عنوان ضد الکتریسیته برای پلی استایرن و در ترکیبات پلی استایرن لاستیکی مقاوم در برابر ضربه مورد استفاده قرار گرفته است.

ایمنی استفاده از کوکونات دی اتانول آمید در محصولات آرایشی

کوکامید DEA و کوکامید MEA از نظر ایمنی کاملاً ارزیابی شده اند و استفاده از آن تا غلظت 10 درصد در محصولات آرایشی مجاز است و خطری ندارد. افراد در اثر تماس پوست با ترکیبات آرایشی روغن حمام، شامپو، نرم کننده، رژ لب، رنگ مو، مواد صابونی، مواد شوینده سبک و شوینده های ظرفشویی در معرض کوکونات دی اتانول آمید قرار می گیرند که اگر غلظت آن زیاد نباشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
اما کوکامید DEA می تواند با سایر ترکیبات واکنش داده و مواد مضر شناخته شده ای به نام نیتروزامین ایجاد کند. طبق گزارش بررسی مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی (CIR)، “برای جلوگیری از تشکیل نیتروزامین های احتمالاً مضر، این مواد نباید در محصولات آرایشی و بهداشتی و شخصی که حاوی مواد نیتروز کننده هستند استفاده شود.”هیئت کارشناس CIR نتیجه گرفته است که “کوکامید DEA در محصولات شستشو ایمن و در غلظت های کمتر از 10٪ در محصولاتی که برای مدت طولانی روی پوست می مانند ایمن است.”
توافق قانونی بین برخی تولیدکنندگان شامپوها، لوسیون ها و سایر تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی برای حذف کوکامید DEA از محصولاتشان منعقد شده است. با این حال، استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع نشده است و بیش از 100 شرکت دیگر هنوز هم از این ماده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

آیا کاربرد کوکونات دی اتانول آمید در محصولات آرایشی و بهداشتی خطرناک است؟

آژانس بین المللی تحقیقات درمورد سرطان (IARC) کوکامید DEA (میعانات دی اتانولامین روغن نارگیل) را بعنوان ماده سرطان زای گروه 2B IARC ذکر کرده است. محققان IARC در گزارشی نوشتند: “شواهد کافی در حیوانات آزمایشگاهی برای سرطان زایی میعانات دی اتانول آمین روغن نارگیل وجود دارد.”
نتایج مطالعات مختلف IARC با هم متفاوت هستند و هنوز مطالعاتی روی انسان ها انجام نشده است. در میان نتایج مطالعات روی موش ها، عوارضی شامل افزایش آدنوم سلولهای کبدی، کارسینوم سلولهای کبدی یا هپاتوبلاستوما، آدنوم توبولار کلیه و یا سرطان مشاهده شده است، اما به عنوان مثال در موش های صحرایی چنین عوارضی دیده نمی شود.
با توجه به نظرات متفاوت درباره ایمنی استفاده از کوکونات دی اتانول آمید، تاکنون 26 شرکت تولیدکننده مواد آرایشی و بهداشتی توافق کردند که از این ماده شیمیایی در محصولات خود استفاده نکنند.
در سال 2012، کالیفرنیا کوکامید DEA را به عنوان ماده ای سرطانزا شناسایی کرد و تولیدکنندگان را ملزم کرد که یا هشدارهایی را بر روی برچسب های محصولات قرار دهند یا آن را از محصولات خود حذف کنند.

جمع بندی

کوکونات دی اتانول آمید ماده ای شیمیایی است که از اسیدهای چرب روغن نارگیل به صورت مصنوعی تهیه می شود و به صورت طبیعی وجود ندارد. این ماده به عنوان سورفکتانت و برای غلیظ کردن محصولات آرایشی و بهداشتی و هم چنین بهبود خواص کف در این محصولات کاربرد دارد. تا کنون مطالعه ای مبنی بر سرطان زا بودن این ماده برای انسان انجام نشده است، اما با توجه به نتایج مطالعات حیوانی، برخی شرکت ها استفاده از این ماده را متوقف کرده اند. البته استفاده از آن تا غلظت 10 درصد خطری نخواهد داشت.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top