skip to Main Content

کاربردهای کوکامیدوپروپیل بتائین

5/5 - (1 امتیاز)

کاربردهای کوکامیدوپروپیل بتائین

کاربرد کوکامیدو پروپیل بتائین به عنوان یک سورفکتانت آمفوتریک که دارای اثرات کف دهی خوب و تمیز کنندگی می باشد، بیشتر در صنایع آرایشی و بهداشتی است. کوکامیدو پروپیل بتائین با بسیاری از سورفکتانت های آنیونی، سورفکتانت های کاتیونی، سورفکتانت های غیر یونی سازگار است.

کوکامیدوپروپیل بتائین چیست؟

کوکامیدوپروپیل بتائین (CAPB) مخلوطی از ترکیبات آلی نزدیک به هم است که از روغن نارگیل و دی متیل آمینوپروپیلامین گرفته شده است.
کوکامیدوپروپیل بتائین به شکل یک محلول چسبناک زرد کم رنگ موجود است و از آن به عنوان سورفاکتانت در محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.
کوکامیدوپروپیل بتائین یک ترکیب شیمیایی زرد کم رنگ است که به عنوان سورفاکتانت ثانویه در بیشتر محصولات مراقبت شخصی و تمیز کننده خانگی استفاده می شود.

ویژگی های کوکامیدوپروپیل بتائین

به طور کلی، کوکامیدوپروپیل بتائین با واکنش 3-دی متیل آمینوپروپیلامین با اسیدهای چرب از روغن نارگیل برای ایجاد آمید ساخته می شود. سپس آمید با منوکلرواستات سدیم واکنش داده و کوکامیدوپروپیل بتائین را تشکیل می دهد.
این محصول به راحتی در آب با محدوده pH 5-6 در محلول 10٪ آبی حل می شود. کوکامیدوپروپیل بتائین عموماً دوستدار پوست و محیط زیست است و چون از نارگیل گرفته شده است، یک سورفکتانت طبیعی و ایمن محسوب می شود.
به همین دلیل است که تولید کنندگان کوکامیدوپروپیل بتائین، این محصول را در فرمولاسیون های مختلف آرایشی با منشا طبیعی نیز عرضه می کنند.
به کمک استفاده از سایر سورفکتانت های مناسب، اثر کوکامیدو پروپیل بتائین را می توان به طرز چشمگیری بهبود بخشید.
کاربرد کوکامیدو پروپیل بتائین به طور گسترده در شامپوها، مایع حمام، ضد عفونی کننده دست، پاک کننده ها و محصولات شوینده خانگی است. علاوه بر این، کوکامیدو پروپیل بتائین در تهیه شامپوی ملایم کودک کاربرد دارد.
می توان از کوکامیدو پروپیل بتائین برای تولید محصولات مراقبت از پوست نوزادان استفاده کرد. هم چنین این ماده در محصولات مراقبت از پوست و مو، یک نرم کننده عالی است.
کوکامیدو پروپیل بتائین همچنین به عنوان ماده شوینده، مرطوب کننده، غلیظ کننده، آنتی استاتیک و باکتری کش استفاده می شود.

چرا از کوکامیدوپروپیل بتائین در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود؟

با قدرت تمیزکنندگی بالا، عملکرد آنتی استاتیک و تنظیم خوب ویسکوزیته، کوکامیدو پروپیل بتائین به طور گسترده ای در تولید محصولات مورد استفاده روزانه ما به کار می رود.
این ماده در محدوده وسیعی از مقادیر pH پایدار است، در عین حال باعث تحریک چشم و پوست نمی شود و به همین دلیل برای استفاده در شامپوها مناسب است.
کوکامیدو پروپیل بتائین در ترکیب با سایر مواد بسیار سازگار است و باعث غلیظ شدن محصولات می شود.
کاربرد کوکامیدو پروپیل بتائین برای تهیه محصولات شستشوی شخصی مانند شامپو، شوینده بدن، پاک کننده صورت و غیره نیز بسیار متداول است. کوکامیدو پروپیل بتائین به عنوان نوعی اصلاح کننده ملایم، به ویژه برای محصولات کودک مناسب است.
مزایای کوکامیدو پروپیل بتائین
کوکامیدو پروپیل بتائین قابلیت حلالیت و سازگاری بسیار خوبی دارد و به دلیل تحریک پذیری بسیار کم، برای پوست نسبتا بی خطر است.
کوکامیدو پروپیل بتائین به تقویت خواص کف گنندگی و غلظت محصولات بهداشتی کمک می کند. این ماده به دلیل مقاومت در برابر آب سخت و خاصیت آنتی استاتیک خود کاربردهای زیادی دارد.
کوکامیدو پروپیل بتائین را می توان با بسیاری از مواد دیگر ترکیب کرد. این کار باعث افزایش تاثیرات مثبت این ماده به میزان زیادی می شود.

کاربردهای اصلی کوکامیدو پروپیل بتائین

کوکامیدو پروپیل بتائین برای تولید محصولات مراقبت از مو و مراقبت از پوست استفاده می شود. همچنین در بسیاری از محصولات شستشو نیز کاربرد دارد.
این ماده به ویژه برای افزودن به محصولات ملایم مورد استفاده برای نوزادان مناسب است.
کاربردهای دیگر کوکامیدو پروپیل بتائین شامل پاک کننده، مرطوب کننده، غلیظ کننده، عامل ضد استاتیک، باکتری کش است.
کوکامیدو پروپیل بتائین یک سورفکتانت ملایم، تجزیه پذیر و با ویسکوزیته بالا است و باعث افزایش خاصت کف کردن محصولا شست و شو می شود. کوکامیدو پروپیل بتائین باعث تثبیت کف می شود.
کوکامیدو پروپیل بتائین از منابع طبیعی تجدیدپذیر مشتق شده است. این محصول کاربردهای متنوعی در محصولات مانند شوینده بدن، شامپو، صابون مایع دست، کرم ها و لوسیون های پاک کننده، ژل حمام، شامپوهای مخصوص حیوانات خانگی و غیره دارد.
کوکامیدو پروپیل بتائین به طور گسترده ای در استفاده روزانه از شامپو، ژل حمام، شوینده صورت و غیره یافت می شود و باعث نرمی مو و پوست ما می شود. هم چنین وقتی با دیگر سورفکتانت های مناسب مخلوط شود، اثر غلیظ کنندگی بهتری خواهد داشت.
کوکامیدو پروپیل بتائین همچنین می تواند به عنوان عوامل تهویه کننده، ضدعفونی کننده، ضد استاتیک و غیره استفاده شود.
با توجه به اینکه کوکامیدو پروپیل بتائین دارای اثر کف کنندگی خوبی است، همچنین معمولاً در محل چاه های نفت به عنوان کاهش دهنده ویسکوزیته استفاده می شود.
کوکامیدوپروپیل بتائین در نرم کننده ها به عنوان یک عامل ضد استاتیک کاربرد دارد. هم چنین در خمیر دندان، کرم اصلاح، شستشوی بدن، مواد شوینده و غیره به عنوان عامل غلیظ کننده استفاده می شود.
پاک کننده های مایع پوست، پاک کننده های آرایش و غیره همگی حاوی کوکامیدوپروپیل بتائین هستند. لوسیون های پاک کننده، صابون های دست، محصولات کودک و غیره به عنوان یک عامل امولسیون کننده و غلیظ کننده و برای کاهش سوزش سورفاکتانت های یونی ایجاد می شود.

دیگر کاربردها

محصولات مراقبت و نظافت مبلمان
محصولات لباسشویی و ظرفشویی
محصولات مراقبت شخصی
محصولات تصفیه آب
ایمنی استفاده از کوکامیدوپروپیل بتائین
کوکامیدوپروپیل بتائین اکیداً برای استفاده خارجی است. بسته به میزان کف سازی و پاک کنندگی مورد نظر، غلظت کوکامیدوپروپیل بتائین در فرمولاسیون محصولات بین 4 تا 40 درصد است.

جمع بندی

کوکامیدوپروپیل بتائین یک ترکیب همه کاره است و می تواند در ترکیب های مختلف برای دستیابی به نتایج مورد نظر استفاده شود. این ماده به دلیل خاصیت غلیظ کنندگی و کف کنندگی که دارد، یکی از مرغوب ترین عوامل امولسیون کننده است.
کوکامیدوپروپیل بتائین در فرمولاسیون محصولات شخصی و مراقبت از پوست و همچنین به عنوان تقویت کننده کف در شامپوها کاربرد دارد. این ماده یک سورفاکتانت با قدرت متوسط است که در محصولات حمام مانند صابون های دست نیز استفاده می شود.
همچنین در لوازم آرایشی به عنوان عامل امولسیون کننده و غلیظ کننده استفاده می شود و برای کاهش تحریک سورفکتانت های کاملاً یونی ایجاد می شود.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top