skip to Main Content

تولید مواد بهداشتی

5/5 - (1 امتیاز)

تولید مواد بهداشتی

تولید مواد بهداشتی یکی از صنایع بسیار گسترده در سطح جهان است. تولید مواد بهداشتی نیازمند مواد اولیه بسیاری است که می توان آن ها را در چند دسته مختلف دسته بندی کرد. هر یک از این مواد ویژگی های مشخصی را به مواد بهداشتی می بخشند. فرمولاسیون هر ماده بهداشتی تعادلی دقیق از ترکیبات مختلف است تا با توجه به کاربرد مورد نظر آن بهترین عملکرد را داشته باشد. در ادامه به بررسی نحوه تولید مواد بهداشتی و مواد تشکیل دهنده آنها می پردازیم.

سورفکتانت ها

سورفکتانت ها مواد بسیار مهمی در فرآیند تولید مواد بهداشتی هستند، چرا که بیشتر خاصیت پاک کننگی مواد بهداشتی به خاطر این مواد تشکیل دهنده آنهاست.البته مواد دیگری هم لازم است تا به سورفکتانت ها اضافه شوند تا عملکرد ماده بهداشتی برای هر سطح مناسب باشد. اما به طور کلی، سورفاکتانت ها نیروی اصلی در تمیز کردن هستند و بنابراین بخش عمده ای از فرمول های مواد بهداشتی را تشکیل می دهند.
همچنین مهم است که بدانید برخی از سورفاکتانت ها در حذف برخی از انواع آلودگی ها بسیار خوب هستند، اما در حذف برخی دیگر عملکرد خوبی ندارند. بسیاری از محصولات تمیز کننده شامل دو یا چند سورفاکتانت در فرمولاسیون هستند. انتخاب مواد فعال کننده سورفکتانت تعیین می کند که محصول در چه کاربردی بهتر عمل می کند، مثلا به عنوان مایع ماشین لباسشویی مناسب یا برای شست و شوی ظروف یا سطوح.

بهسازها

بهسازها گروه مهم دیگری از مواد تشکیل دهنده مواد بهداشتی هستند که به بهتر شدن محصولات نظافت کمک می کنند. بهسازها به فعالیت بهتر سورفکتانت ها کمک می کنند. آنها در انواع مختلفی از محصولات یافت می شوند، اما نسبت به سورفکتانت ها به مقدار کمتری از این مواد برای تولید مواد بهداشتی نیاز است.
بهسازها از طریق واکنش با مواد معدنی موجود در آب لوله کشی (مانند کلسیم و منیزیم) به قدرتمندتر شدن سورفکتانت کمک می کنند. هرچه مقدار مواد معدنی موجود در آب شما بیشتر باشد، آب “سخت تر” می شود. وجود مواد معدنی در آب به خودی خود امر بدی نیست، اما می تواند بر روی سطوح (مانند ظروف) آثار سفید و لکه بر جای بگذارد. در صورت وجود کلسیم و منیزیم در آب، آنها از عملکرد صحیح سورفکتانت ها جلوگیری می کنند و بنابراین آلودگی ها به درستی پاک نمی شوند.
بهسازها با برداشتن مواد معدنی از سر راه سورفکتانت ها، از این امر جلوگیری می کنند. این باعث می شود سورفاکتانت ها تنها روی از بین بردن آلودگی متمرکز شوند و قدرت آنها صرف ترکیب شدن با مواد معدنی نشود.

حلال ها

مواد بهداشتی مایع از مواد شیمیایی محلول در مایع تشکیل شده اند. حلالها مواد شیمیایی هستند که به مخلوط ماندن مواد کمک می کنند و در محصولات پاک کننده غلظت مناسب را ایجاد می کنند تا استفاده از آنها آسان باشد. علاوه بر این، حلال های آلی می توانند از یخ زدگی محصولات مایع در آب و هوای سرد جلوگیری کنند.
بدون وجود حلال، ماده بهداشتی تولید شده بسیار غلیظ خواهد بود. در بعضی موارد این ممکن است چیز خوبی باشد (مثلا برای یک صابون). اما برای محصولات دیگر، لازم است تا ماده بهداشتی غلظت مناسبی داشته باشد تا به راحتی بتوان آن را از بطری خارج و استفاده کرد. با افزودن حلال ها به مواد بهداشتی، ویسکوزیته کاهش می یابد، به این معنی که مایع از بطری سریعتر بیرون می ریزد و روان تر حرکت می کند. وجود حلال همچنین کمک می کند تا همه مواد مختلف موجود در محصول پاک کننده به صورت یکنواخت باقی بمانند و اجزای مختلف آن از هم جدا نشود.

آنزیم ها

آنزیم ها از دیگر مواد مهم در فرآیند تولید مواد بهداشتی هستند. قدرت آنها در از بین بردن لکه ها است و مواد بسیار موثری برای این منظور هستند. به دلیل وجود آنزیم در پاک کننده های لباس است که امکان شست و شوی آنها در آب سرد فراهم می شود. آنزیم های مواد بهداشتی دقیقاً مانند آنزیم های موجود در سیستم گوارش که به تجزیه غذایی که می خوریم کمک می کنند، عمل می کنند. این آنزیم ها توسط میکروارگانیسم های خاصی در فضای آزمایشگاهی تولید می شوند. این میکروارگانیسم ها (مانند انواع خاصی از قارچ و کپک) در یک محیط کاملا کنترل شده رشد داده می شوند و در حین فرآیند رشد آنزیم های مورد نظر برای تولید مواد بهداشتی را می سازند.
هر آنزیم از اسیدهای آمینه ای تشکیل شده است که مانند مهره های روی یک رشته در کنار هم قرار گرفته اند. هر آنزیم می تواند بین صد تا یک میلیون اسید آمینه داشته باشد. شکل و ترتیب قرارگیری این اسیدهای آمینه عملکرد و کاربرد آنزیم ها را تعیین می کند.
هر آنزیمی که به فرمول مواد بهداشتی اضافه شود، جذب نوع خاصی از لکه ها و آلودگی ها می شود. سپس، آنزیم ذرات لکه مورد نظر را به قطعات کوچکتر تقسیم می کند تا پاک کردن آن از روی سطح توسط سورفکتانت راحتتر شود. سورفکتانت ذرات ریزشده لکه را به دام می اندازد و باعث شست و شوی آنها در آب و پاک شدن سطح مورد نظر می شود.

اسانس ها

اسانس ها گروهی از مواد اولیه در تولید مواد بهداشتی هستند که بوی مطبوعی را برای محصول پاک کننده فراهم می کنند. از عطر و اسانس در همه محصولات استفاده نمی شود و معمولا وجود مقدار کمی از آن در ماده بهداشتی باعث ایجاد تفاوت زیادی در بوی آن محصول می شود.
عطر ترکیبی از مواد مختلف است. این مواد ممکن است ترکیبات طبیعی باشند (موادی مانند گل، میوه، درختان، گیاهان یا دانه ها)، یا از روغنهای اساسی یا ترکیبات مصنوعی حاصل شوند. اسطوخودوس و لیمو دو عطر رایجی هستند که در محصولات پاک کننده یافت می شوند.
یک نمونه از چگونگی ایجاد یک اسانس از طریق فرایندی به نام تقطیر است که در آن مواد گرم می شوند تا تبدیل به گاز شود و سپس قسمت معطر خنک شده و دوباره به شکل مایع در می آید و جمع آوری می شود.
یکی از انواع فن آوری های ایجاد عطر در تولید مواد بهداشتی، کپسوله سازی نامیده می شود، به این معنی که اسانس ها در یک نوع پوسته محصور می شوند تا زمانی که این پوسته از طریقی شکسته شود.
اضافه کردن اسانس به مواد بهداشتی باعث ایجاد بوی مطبوع در آنها می شود. علاوه بر این می تواند بوی مواد شیمیایی دیگر به کار رفته در ماده بهداشتی را خنثی کند. وجود عطر در مواد بهداشتی باعث می شود افراد بیشتری از استفاده از این محصول لذت ببرند.

نگهدارنده ها

درست مانند اهمیت نگهدارنده ها در مواد غذایی، استفاده از نگهدارنده ها برای حفظ مواد بهداشتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. افزودن مقدار کمی ماده نگهدارنده از محصول در برابر میکروارگانیسم ها محافظت می کند.
ماده نگهدارنده ماده ای است که به منظور ایجاد ثبات و ایمنی برای مدت زمان طولانی به یک محصول تمیزکننده اضافه می شود. بدون ماده نگهدارنده، امکان رشد باکتری یا قارچ در محصول وجود دارد. این می تواند باعث شود مواد تشکیل دهنده محصول (مانند سورفاکتانت ها و آنزیم ها) تجزیه شده و قدرت پاک کنندگی خود را از دست بدهند. افزودن ماده نگهدارنده باعث می شود که یک ماده تمیز کننده چه در فروشگاه و چه در خانه شما مدت طولانی تری قابل استفاده بماند. از جمله این ترکیبات می توان به ایزوتیازولینون ها اشاره کرد.

تنظیم کننده PH

هر محصول تمیز کننده ای باید از نظر اسیدی یا قلیایی بودن “متعادل” باشد تا به خوبی کار کند و برای استفاده روی پوست شما ایمن باشد. به منظور انجام این کار، شیمی دانها از تنظیم کننده های pH در تولید مواد بهداشتی استفاده می کنند تا مطمئن شوند محصول متعادل و استفاده از آن برای شما ایمن است. مقدار تنظیم کننده به کار رفته به مواد دیگر موجود در فرمولاسیون بستگی دارد.
تنظیم PH به عملکرد خوب محصول کمک می کند. همچنین بر نحوه پاک سازی محصول تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، هر سورفاکتانت دارای محدوده pH متفاوتی است که در آن بیشترین قدرت پاک کنندگی را دارد. بنابراین، لازم است تا PH ماده بهداشتی روی آن سطح تنظیم شود تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

مواد آنتی باکتریال

مواد بهداشتی می توانند انواع آلودگی ها را از روی سطوح پاک کنند، اما می توان با اضافه کردن مواد آنتی باکتریال به فرمولاسیون آنها موادی بهداشتی تولید کرد که باعث کاهش یا از بین بردن میکروب ها نیز می شوند.
مواد ضد باکتری یا ضد عفونی کننده را می توان به طور مستقیم با مواد بهداشتی مخلوط کرد، یا اینکه می توان آن ها را به صورت جداگانه تولید و به فروش رساند. استفاده از مواد آنتی باکتریال می تواند باعث کاهش بیشتر میکروب های موجود روی دست یا سطوح مختلف شود. این کاهش میکروب ها به جلوگیری از بیمار شدن افراد کمک می کند، به خصوص وقتی که از این مواد بهداشتی برای پاک کردن محل های آلوده تر مثل دستگیره در یا دست استفاده شود. این به خصوص برای جاهایی که با بیماران یا تولید مواد غذایی سر وکار دارند مهم است.
انواع مختلفی از مواد ضد باکتری یا ضد عفونی کننده برای استفاده در محصولات بهداشتی وجود دارد و هر یک بسته به فرمول بندی خود روی انواع خاصی از میکروب ها، باکتری ها یا ویروس ها موثر هستند.

جمع بندی

شروع یک شرکت تولید مواد بهداشتی بیش از آنکه به تعاملات مناسب با مشتری و بازاریابی مناسب وابسته باشد، به استفاده از مواد مناسب و با کیفیت بالا در تولید مواد بهداشتی وابسته است. تولید مواد بهداشتی با کیفیت باعث می شود که مشتریان دوباره برای خرید به یک شرکت بازگردند و این باعث افزایش اعتماد و اعتبار آن شرکت می شود. بنابراین، مهم است که شرکت تولید کننده مواد بهداشتی، از مواد اولیه با کیفیت و متناسب با کاربرد محصول تولید شده بهره بگیرد.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top